Kitchen Aid!

jag måste säga att jag älskart min man... Jag fick en jätte fin RÖD Kitchen Aid-maskin idag... :)
Andreas fick en ny router så vårt internet fiungerar bättre nu.

han beställde ett bröd, så det var bara till att börja baka direkt :)

ska jobba på sommarland imorgon, ska fixa med mjukglassmaskiner och sådant kul.
de ringde även och frågade om jag ville på barrista utbildning nästa vecka i STHLM, skulle jag säga nej till en sådan utbildning?! hehe

Satt i köket och gjorde en utbildning fån Anticimex genom Sommarland på datorn. så helt plötsligt så blir muspekaren helt knäpp och flyttas och har sig... så jag börjar titta runt. till slut så ska jag precis skrika på  andreas och fråga om han gör ngt... då jag ser att han står i dörrkarmen och as-skrattar med musen i handen......... dummis...:P

börjar bli lite hungrig nu...
blir nog carbonara idag.

recept till brödet som bakas idag:

Toastbröd/formfranska

  • 400 gram mjölk, (4 dl)
  • 25 gram jäst
  • 30 gram rapsolja
  • 20 gram honung (ca 1 msk)
  • 600 gram vetemjöl
  • 12 gram salt
  • smör eller margarin till formarna

2 limpor i 1,5 litersformar

Häll den kalla mjölken i degbunken och lös jästen i den. Tillsätt olja och honung och knåda ner mjölet.

Knåda degen i tio minuter med degblandare/ hushållsassistent. Tillsätt saltet och knåda ytterligare fem minuter.

Låt degen jäsa i bunken till dubbel storlek under bakduk, cirka 60 minuter.

Ta upp och dela i två lika stora delar, 530 gram.

Smöra två avlånga brödformar, 1,5 liter noga.

Lägg degen i formen och jämna till.

Låt jäsa till drygt dubbel storlek i 50-60 minuter.

Sätt in formarna i varm ugn, 250 grader och sänk till 200 grader.

Baka bröden i 30 minuter. Ta ut formarna ur ugnen, stjälp försiktigt upp bröden och ställ tillbaka dem i ugnen på ett galler. Grädda ytterligare fem minuter så bröden får lite yta runt om. Låt svalna under bakduk.

Tips: Går fint att skiva och lägga i en plastpåse i frysen, då kan du snabbt ta upp lagom många skivor och lägga direkt i brödrosten!


Good Luck


puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0